Blog

Chaos in de orde

Chaos in de orde

“Wat een chaos”, verzucht de ambulant begeleider die mijn kleutergroep binnenstapt om Mehmet op te halen.  Ze stapt zuchtend over Hafsa en Danial heen, die op de grond een bouwtekening maken van hun zelf ontworpen stoomboot van blokken. Ze manoeuvreert zich tussen een paar kinderen door die rondom een tafel vlaggetjes voor diezelfde stoomboot aan het vouwen zijn en meten of de slinger al lang genoeg is. Ze moet uitwijken voor een enthousiast groepje Pieten die zelf ingepakte cadeautjes rondbrengen aan hun klasgenootjes. Ze vindt Mehmet bij de perpernotenfabriek, waar hij pepernoten voor de Pieten aan het kleien is.Maaike Maijenburg jonge kindspecialist gastblogger www.derijkeleeromgeving.nl choas in orde.jpg

Nu schrik ik toch wel even van de reactie van deze externe professional en kijk door haar ogen naar mijn groep. Doordat de meeste kinderen op de grond spelen ziet het er inderdaad chaotisch uit. Het geluidsniveau is vrij hoog, door de enthousiaste stemmetjes van kinderen die met elkaar in gesprek zijn. Gelukkig heb ik gedurende de opleiding master EN geleerd om anders naar de kinderen en mijzelf te kijken. Ik vind, net zoals Goorhuis-Brouwer (2016), dat jonge kinderen gebaat zijn bij creatieve kind volgende leerkrachten. Vygotski (1978) heeft de waarde van spel  voor de ontwikkeling van het jonge kind sterk benadrukt. Spel is van grote waarde op de kinderlijke ontwikkeling op het gebied van de sociale-, emotionele- en intellectuele ontwikkeling (Brouwers, 2015; D’Apolito, 2015). In mijn onderwijs richt ik mij op de spelontwikkeling, waarbij alle spelvormen aan bod komen binnen een betekenisvolle speelleeromgeving. Op deze manier kunnen kinderen de competenties die ze hebben ten aanzien van taal, rekenen, denken, motorische ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling maximaal ontplooien. De uitdaging van goed onderwijs is om voortdurend goed naar de kinderen te kijken, te luisteren, te onderzoeken en steeds nieuwe plannen te maken en dat is wat zichtbaar wordt in een rijke speelleeromgeving (Van Esch, 2011).

Voordat de ambulant begeleider de klas binnenkwam, was ik aan het genieten van de situatie op dat moment. Ik zag kinderen vol zelfvertrouwen, creativiteit, verbeeldingskracht en ondernemerszin spelen. Tijdens het 6e jaarcongres: Leve het Jonge Kind heeft ecologisch pedagoog Wilma van Esch  een betoog over ‘Het goede doen, ook in de ogen van kinderen’ gehouden. Zij noemde betrokkenheid en welbevinden van de kinderen als belangrijkste graadmeter om te weten of je het juiste doet. Met deze wetenschap in mijn achterhoofd kan ik mijn schrik snel weer omzetten in trots. Trots op wat ik gezien heb: kinderen met hoog welbevinden en een uitermate betrokkenheid. Mijn voornemen is om de volgende keer de ambulant begeleider mee te nemen in mijn orde in de chaos en haar te overtuigen dat mijn chaos wel in orde is.

Benieuwd naar een volgende blog?

Klik op de volgknop aan de rechterkant op de pagina en blijf op de hoogte.

Maaike

 

Een gedachte over “Chaos in de orde

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s